”Als je door de palen de wagens niet meer ziet."

De wetgever liet zich de voorbije weken van haar meest progressieve kant zien met betrekking tot de vergroening van het Belgische wagenpark. De elektrificering van onze samenleving en de impact van de CO2-emissies nopen de regering tot drastische maatregelen. De resem aan fiscale regels en doorloopperiodes tot aan 2026 gaan we hier niet oplijsten, maar de facto kunnen we stellen dat de volledig elektrische wagen, de zogenaamde “FULL-EV”-wagen, vanaf 2026 nog de enige wagen zal zijn die fiscaal gunstig is.

De wakkere ondernemer stelt zich echter -terecht- enkele kritische vragen bij die volledige elektrische wagenvloot. We raken stilaan uit een coronatijdperk waarbij vertegenwoordigers, installateurs, service-medewerkers, enz. weer makkelijk 60.000 km per jaar de baan op moeten. En komende jaren zal dat dus blijkbaar met een elektrisch voertuig moeten. Maar wat met het bereik, de laadkost en eventuele investeringen die zo een elektrische wagenvloot met zich meebrengen? Hoe zullen we die elektrische wagens efficiënt én betaalbaar opgeladen raken? Wij van Energie-Makelaars onderzochten alvast deze 2 prangende vragen voor u. 

Hoe kunnen we het elektrisch wagenpark efficiënt laden?

Voor het laden van een EV-wagen zijn er 5 mogelijkheden:

1. Thuisladen: Iedere elektrische wagen kan sowieso thuis in het gewone stopcontact opgeladen worden. Bemerk wel dat dit bijzonder traag gaat. Voor een hybride wagen is een nachtje laden in het 220V stopcontact nog haalbaar, maar voor een Full EV wagen zal dat nachtje laden niet voldoende zijn om de volledige batterij te laden. Full EV wagens vereisen dus een hogere laadcapaciteit.

2. Wallbox thuis: In een perfecte wereld zou iedere eigenaar van een EV-wagen een eigen laadstation, oftewel Wallbox, thuis kunnen laten plaatsen in de garage of op de oprit. De werkelijkheid kan echter niet verder van dit waanidee verwijderd zijn. In het merendeel van de gevallen kan een Full EV wagen 22kW per uur laden, maar dan moet uw elektriciteitsnet thuis dit wel kunnen bolwerken en word je verwacht om hiervoor een gepaste aarding te hebben. Voor vele huishoudens is het vereiste elektriciteitsnet en de gepaste aardig niet aanwezig, waardoor de Wallbox thuis niet altijd de éénvoudigste oplossing is.

3. Laadpaal op het bedrijf: Vergelijkbaar met de Wallbox thuis, kan de laadpaal in een ideale wereld op elke parking van een bedrijf geïnstalleerd worden. In het merendeel van de gevallen vormt de capaciteit van het elektriciteitsnet en gepaste aarding hiervoor geen probleem. De moeilijkheid zit échter in kabelroutes om de laadpalen op de parking gezet te krijgen zonder bijkomende torenhoge kosten aan infrastructuurwerken en bekabeling. De wens om laadpalen op het bedrijf te plaatsen versus de mogelijkheid en bijhorende kosten om de laadpaal op de bedrijfsparking te plaatsen blijken soms ver uit elkaar te liggen!

4. Publieke laadpaal: Net zoals bij de laadpaal op het bedrijf zijn de meeste laadpalen begrensd tot 22KWh. Het laden van FULL EV wagen neemt in deze gevallen 2 tot 4u in beslag. Echter stellen zich bij deze publieke laadpalen de volgende uitdagingen: wanneer 2 wagens aan eenzelfde paal laden, is de kans groot dat de laadcapaciteit gedeeld wordt over de 2 wagens. Hierdoor wordt de laadtijd ook verdubbeld. Daarnaast betaalt u aan een publieke paal een publiek laadtarief. Hoe strategischer de ligging van de laadpaal, hoe duurder het laadtarief. Alleen maar laden aan publieke laadpalen impacteert het financieel model van de “gunstigere” EV-wagens.

5. DC-lader, ook wel de snellader genaamd: Vormt dit dan het heiligmakend toestel? Dergelijke snelladers kunnen 80% van een FULL EV-wagen laden in minder dan een half uur. Of schuilen toch addertjes onder dat groene gras? Naast een ingewikkelde en dure installatie, zouden deze laders bij veelvuldig gebruik de accu kunnen schaden op lange termijn. Daarnaast is de kostprijs voor het gebruik van de laadpaal ook navenant. De publieke DC-laders zijn sowieso de duurste laadmogelijkheid.

 

 

Is elektrisch laden goedkoper dan benzine? 

Hierover zijn de gitaren gelijkgestemd: elektrisch rijden is en blijft sowieso goedkoper dan benzine! Bij een elektrische wagen spreken we niet over het verbruik in liter per 100km, maar over kWh per 100km. Waar een moderne benzine wagen een gemiddeld verbruik heeft van 5 liter/100km, zal een elektrisch voertuig in een range zitten van 15 kWh/100km. Dus resteert ons énkel nog de gemiddelde prijs per liter benzine versus de prijs per kWh laden te vergelijken.

Benzine kost gemiddeld 1,6 EUR/liter. 100km rijden met een benzinemotor, zal dus navenant +-8 EUR kosten.

De kostprijs voor elektrisch laden (zoals reeds hoger vermeld) is afhankelijk van het type laadpunt. Thuis of op het bedrijf laden zal in normale omstandigheden +-0,22 EUR per kWh kosten. Publieke laadpalen variëren van 0,35 (AC-laadpunten) tot wel 0,48 (DC-snelladers) EUR per kWh. De kostprijs van een ritje van 100km kan dus variëren tussen 3,3 en 7,2 EUR.

We besluiten dat het, zelfs in de duurste omstandigheden waarbij gebruik gemaakt wordt van een publieke powercharger (DC-snellader) het nog steeds goedkoper is om elektrisch te rijden dan met traditionele benzinemotor. Maar om het échte financiële voordeel te halen uit het elektrisch laden, moet geïnvesteerd worden in de Wallboxen thuis of op het bedrijf.

Daarnaast moet ook de vraag gesteld worden aan welke snelheid publieke laadpalen zullen geplaatst worden. De gemiddelde benzine motor kan 1000km rijden alvorens getankt moet worden. De gemiddelde elektrische wagen haalt slechts 400km. Publieke investeringen dringen zich dus NU aan om binnen enkele jaren gigantische files van bedrijfswagens aan de publieke laadpalen te vermijden. Zelf voorzien in een Wallbox of een laadpaal op het bedrijf is dus zéker aan de orde!

En daar kunnen we u bij Energie-Makelaars bij helpen. Elke situatie is uniek en wij helpen jou graag te zoeken naar de beste laad-oplossing voor uw huidige en toekomstige wagenvloot!

Contacteer ons voor meer info.

Nog niet overtuigd? Nodig ons uit om het tegendeel te bewijzen!

Klantenverhaal: VCLB

Klantenverhaal: VCLB Zo’n 213 mobiele nummers omschakelen doe je niet in een vingerknip. Onze Telecom-Makelaar Maaike ging de uitdaging aan bij onze klant VCLB! Samen met

Lees meer

Hoe verliep Q2-2021?

De energiemarkt Q2-2021, in een notendop. April Op ten laatste 30 april moesten alle CO2 emissierechten aangegeven worden aan het Europees emissiehandelssysteem (EETS). Door aanscherping

Lees meer