Hey slaapkop, wordt eens wakker!

Elektriciteit en gas zijn het noodzakelijk kwaad van de 21ste eeuw, iedereen heeft het nodig, maar niemand wil er echt actief mee bezig zijn. En dat is maar logisch ook, als ondernemer hecht je het meeste belang aan uw core-business. De energiemarkt is veelal een ver-van-mijn-bed-show en zolang de spreekwoordelijke lamp blijft branden, is dat toch voldoende. 

Klinkt bekend?

Dan ben jij een van de talloze slapende klanten die België rijk is. Wat definieert 
een slapende klant? In de volksmond is iedereen die klant is bij een leverancier
zonder hier actief mee bezig te zijn en zich stilzwijgend laat verlengen, een
slapende klant.

Elke slapende klant laat zich stilzwijgend verlengen, maar niet iedere klant die
zich stilzwijgend laat verlengen is een slapende klant. Snap je? Geen probleem, we
gaan er nog iets dieper op in.

MicrosoftTeams-image (6)

Dat stilzwijgende verlengingen nefast zijn, hoeven we jou allicht niet uit te leggen. De vaagheid in de contractuele verplichting van de leverancier alleen al, laten ons vermoeden dat ze jou die scherpe tarieven niet opnieuw zullen aanbieden. Integendeel zelfs.

De slapende klant gaat namelijk nog verder, die heeft zijn contract reeds ettelijke keren laten stilzwijgend verlengen. Zo lang al, dat zijn contractformule überhaupt niet meer verkocht wordt op de huidige markt. Waarom is die contractformule er niet meer? Omdat die ofwel te duur is, ofwel niet meer inspeelt op huidige tendensen, ofwel simpelweg niet meer concurrentieel is. 

Legaliteit?

Wij vroegen ons af hoe dit als leverancier mogelijk is, niet alleen juridisch, maar vooral ook naar bedrijfsethiek. Transparantie en een goede wisselwerking met de klant, zijn in onze ogen de weg naar de toekomst. Zo ook van de wetgever, ministers Tine Van der Straeten en Pierre-Yves Dermagne, zij hebben in overleg met de energiesector geëist dat er een actieplan komt. Een actieplan vanuit het kamp van de leverancier waarin ze die slapende klanten moeten actualiseren aan tarieven die wel marktconform zijn.  Bijna elke Belgische energie-leverancier tekende in op dit voorstel. Alhadden ze natuurlijk weinig keus. Ze hebben uiteindelijk al toegegeven dat er woekerwinsten werden gemaakt op de kap van nietsvermoedende en nota bene heel loyale ‘slapende’ klanten!

MEGA, toch niet zo mega!

Velen gingen akkoord met het actieplan van onze federale overheid, alleen de zogenaamde prijzenbreker MEGA niet. En dat ging niet ongemerkt voorbij. Er werd verzocht aan de Economische Inspectie om een onderzoek in te stellen naar “misleidende praktijken” bij MEGA.

Hoe speelt Energie-Makelaars hier op in?

Vanaf dag één hebben wij reeds beslist om uit al onze voorstellen stilzwijgende bedingen te schrappen. Transparantie en waardecreatie voor de klant staat namelijk centraal in onze aanpak. Wij beseffen dat ondernemers liever bezig zijn met hun core-business en niet met hun energiekost. d-Daarom staan wij hen ten dienst om dit nog meer te kunnen doen. Terwijl wij ervoor zorgen dat het energieluik van de onderneming geoptimaliseerd is én blijft.

Graag een analyse van uw energiebehoeften, aarzel niet langer. Contacteer één van onze energie-makelaars!

 

 

 

 

Nog niet overtuigd? Nodig ons uit om het tegendeel te bewijzen!