Internetsnelheid, zoals ze moet zijn

We herkennen het allemaal: je wil een bestand delen via jouw internetverbinding, maar het uploaden blijkt een eeuwigheid te duren. Als dit vaker gebeurt, heb je problemen met jouw internetsnelheid. Welke snelheid je nu echt nodig hebt en waarvan deze afhankelijk is, lees je hier.

Uploaden of downloaden?

Internetsnelheid kan je eenvoudig opsplitsen in 2 complementaire factoren: upload- en downloadsnelheid. 
Uploadsnelheid omvat de snelheid waarmee jij zelf bestanden verzendt vanaf jouw eigen apparaat via het internet. 

De downloadsnelheid benoemt de snelheid waarmee je gegevens binnen haalt op jouw toestel. Beiden worden uitgedrukt in Megabit per seconde, of kortweg Mbps (opgelet: dit is niet gelijk aan MegaByte per seconde ofwel MBps). Hoe hoger dit getal ligt, hoe sneller jouw internetverbinding is.  

Bij de standaard DSL- en coaxverbinding ligt de downloadsnelheid meestal hoger dan de uploadsnelheid en dit voor 1 simpele reden: we downloaden aanzienlijk meer dan we uploaden, al wordt de uploadsnelheid wel steeds belangrijker. Er migreren namelijk meer en meer zaken naar de cloud en je moet dus meer en meer zaken vanaf jouw apparaat ook naar de cloud opslaan.

Er zijn ook uitzonderingen op de regel dat verbindingen meestal een hogere downloadsnelheid hebben. Zo zijn er zowel bij DSL- als coaxverbindingen gevallen waarbij er een zogenaamd symmetrische verbinding mogelijk is. Dit betekent dat de up- en downloadsnelheid beiden gelijk zijn.

Ook bij glasvezel (ook wel fiber genoemd) zijn er verschillende mogelijkheden. Bij de standaard, goedkopere “gedeelde” glasvezel worden – zoals de naam doet vermoeden – meerdere klanten aangesloten op 1 grotere glasvezellus. Deze verbindingen zullen ook steeds asymmetrisch zijn met een hogere download dan upload.
Bij glasvezel is het ook mogelijk om speciaal voor jouw bedrijf een volledig gescheiden, eigen kabel te laten trekken vanaf de straatcabine. Op deze “dedicated” fiber zijn zowel symmetrische als asymmetrische verbindingen mogelijk. Het is ook op deze duurdere dedicated variant dat de hoogste snelheden mogelijk zijn.

Beïnvloedende factoren

De verschillende telecomoperatoren bieden verschillende internettechnologieën aan met bepaalde theoretische(!) maximale snelheden. Dit is de maximumsnelheid die in het begin van de verbinding ter beschikking wordt gesteld. Hier zitten tussen de verschillende technologieën al verschillen op:

  • DSL: 120 Mbps download en 40 Mbps upload
  • Coax: 1000 Mbps download en 100 Mbps upload
  • Glasvezel: 1000 Mbps download en 1000 Mbps upload

Er zijn verschillende reden waardoor je op jouw bedrijf toch niet van deze theoretische maximale snelheid kan genieten en deze verschillen opnieuw per technologie.

Bij DSL is het zo dat er verlies zit over de kabel waarover het internet loopt. Dit betekent dat hoe langer de kabel van jouw bedrijf tot aan de straatcabine is, hoe trager de verbinding uiteindelijk zal zijn. Een andere oplossing dan een andere technologie kiezen is hiervoor niet.

Bij de standaard coaxverbinding is het zo dat deze ook in lussen gelegd wordt, waarop meerdere bedrijven (en particulieren) aangesloten worden (zoals bij de gedeelde glasvezel). Dit betekent: hoe meer verbruik er op die lus zit, hoe trager de eigen verbinding zal worden. Een oplossing hiervoor is voor een coax-product kiezen waarbij het verbruik gescheiden verloop van de rest van de lus. Dit komt vanzelfsprekend ook met zijn prijskaartje.

Bij de gedeelde glasvezel kan de snelheid variëren om dezelfde reden als bij coax: het is een gedeelde kabel, dus hoe meer verkeer, hoe trager de eigen snelheid. Ook hier kan dit opgelost worden door een eigen duurdere dedicated glasvezel aan te vragen. Bij deze verbindingen leunt de theoretische snelheid normaal heel dicht aan tegen de effectieve snelheid.

Ook de verbonden toestellen kunnen jouw internet vertragen. Zorg er steeds voor dat deze een antivirusprogramma hebben en dat de software up-to-date is, net zoals jouw internetbrowser.

Daarnaast dient ook jouw interne netwerk volledig op punt te staan en naar behoren te werken. Op het bedrijfsnetwerk zijn er verschillende zaken die voor een vertraging van de verbinding kunnen zorgen. Dit zijn in de eerste plaats de firewall, switches en internetkabels. Als deze verouderd zijn of een hoge snelheid niet aan kunnen, zul je dit kunnen merken door vertraagde verbinding. Dit laat je dus best steeds up-to-date houden door jullie IT-partij.

Ook geven we nog even mee dat een bekabelde verbinding op dit moment nog steeds sneller zal zijn dan een Wifi-verbinding, aangezien je via de kabel direct aangesloten bent op jouw aansluiting. Zowel de antenne die Wifi uitstuurt als de antenne in jouw toestel die de Wifi ontvangt kan een vertragende factor zijn.

Eerste hulp bij vertraging

Merk je op dat jouw internetsnelheid te laag is? Dankzij het afnemen van een speedtest, kan dit vlot nagegaan worden. Start met te surfen naar https://www.speedtest.net/nl. Sluit jouw toestel rechtstreeks aan op de modem en klik op ‘GA’ om de speedtest te starten. Door jouw toestel rechtstreeks op de modem aan te sluiten, kunnen we al uitsluiten dat het intern netwerk de vertragende factor is.
Gelukt, en ben je lid van onze Business Club? Stuur dan een screenshot door van jouw resultaat naar onze Supportdienst en wij nemen rechtstreeks contact op met de technische dienst van jouw operator om dit te verhelpen! Onze Supportdienst kan je contacteren op support@telecom-makelaars.be.

De beste snelheid voor jouw bedrijf

Afhankelijk van de wensen voor jouw bedrijf en beschikbaarheid van de verschillende technologieën, gaan onze Telecom-Makelaars samen met jou op zoek naar de best passende oplossing. Deze wordt gebaseerd op het internetverbruik, het aantal verbonden toestellen én het aantal personen die dagelijks gebruik maakt van jouw internetverbinding.  

Als onafhankelijke Telecom-Makelaar, kunnen we voor jouw wensen aankloppen bij verschillende operatoren. Nieuwsgierig welke mogelijkheden we allemaal aanbieden?  Neem dan zeker eens een kijkje naar onze Productvergelijker: https://www.jsm.be/productaanbod/productvergelijker-internet/.

Meer weten over 5G?

Klantenverhaal: Bouwonderneming Damman

Klantenverhaal: Bouwonderneming Damman Bouwonderneming Damman is een familiebedrijf dat gesticht werd in 1923 en ondertussen uitgegroeid is tot één van de grootste aannemingsbedrijven in zijn sector. Samen

Lees meer

Jouw telecomdiensten in één pakket

Jouw telecomdiensten in één pakket Volgens het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT), worden telecompakketten steeds populairder. Of dit wel voordelig is én welk

Lees meer

Klantenverhaal: Bizbike

Klantenverhaal: Bizbike Bizbike gaat volop voor de toekomst. Hun missie is om mensen op de fiets te krijgen én te houden. Dat doen ze door oerdegelijke

Lees meer