ISDN verdwijnt: feit of fabel?

“Beste klant, Jouw ISDN-lijnen worden binnenkort afgesloten!”

Heb je dit ook al eerder gehoord? Geen paniek, het is helemaal niet zo dat jouw huidige telefoonlijnen eerstdaags doorgeknipt worden! Maar er is toch wel iets van aan. Dus zetten we als Telecom-Makelaars graag even alles op een rij, wat je moet weten over de stopzetting van ISDN-lijnen in België én de verdere modernisering van uw telefonie. 

Verouderde technologie

ISDN staat voor Integrated Services Digital Network. Dit is een vorm van digitale telefoonlijnen, waarmee je gelijktijdig verschillende telefoongesprekken kan voeren over diezelfde telefoonlijn. In de jaren 90 maakte elk bedrijf gebruik van deze telefonieoplossing. Vandaag beschikken zowel kleine- als grotere bedrijven over ISDN-lijnen.  Deze zijn dus ondertussen verouderd en operatoren raden dan ook aan om te migreren naar een moderner communicatiemedium.  

De telecomwereld is er één van constante verandering en optimalisatie. Het netwerk moet dus ook vlot kunnen mee-evolueren met alle nieuwe veranderingen. ISDN is een verouderde technologie en is niet meer  up-to-date naar de huidige standaard.

Daarnaast hanteert ISDN nog steeds hoge prijzen, er bestaan ondertussen oplossingen die een betere geluidskwaliteit, netwerkkwaliteit en -flexibiliteit aanbieden.

Fade out van ISDN-technologie

Het is een feit dat ISDN ooit zal verdwijnen, maar wanneer dat precies zal zijn is afhankelijk van jouw operator.

Telenet blijft voorlopig ISDN aanbieden en biedt hun bestaande klanten de kans om deze te behouden. De reden hier voor is heel simpel: voor sommige bedrijven betekent een omschakeling van ISDN naar andere technologie, vaak ook een volledige ommezwaai van infrastructuur. Nieuwe klanten zullen allicht nooit meer kiezen voor ISDN, maar voor een modernere oplossing. 

Bij Proximus daarentegen worden de ISDN-lijnen per eind 2022 volledig stopgezet. Word je dan zonder ‘boe of ba’ zomaar afgesloten? Tuurlijk niet. Via briefcommunicatie wordt duidelijk aangegeven dat je dient om te schakelen. Indien hier niet wordt op ingegaan, worden jouw ISDN-lijnen aan de hand van een zogenaamde ‘soft cut’ afgesloten. Jouw bedrijf blijft nog steeds bereikbaar, maar zelf kan je niet meer uitbellen. Proximus start steeds met deze soft cut en daarna word je effectief helemaal afgesloten, Tijdens deze periode krijg je de kans om jouw systeem aan te passen, zonder de diensten volledig af te sluiten. In zo’n situaties biedt Proximus wel tijdelijke tussenoplossingen aan.

 De toekomst van de telefonie

Vroeg of laat zullen de ISDN-lijnen dus uit het telecomlandschap verdwijnen. Maar wat komt er dan in de plaats?  Voice over Internet Protocol, of kortweg gewoon ‘VoIP’, is de ideale plaatsvervanger voor uw huidige telefonie-oplossing. Voor de meeste VoIP-oplossingen heb je simpelweg genoeg aan een internetverbinding, een IP-toestel en een virtuele telefooncentrale in de Cloud.

 Zorgeloze overgang

Weg met die telefooncentrale, maar wat met jouw huidige telefoonnummers? Deze kunnen perfect behouden worden. Zo geniet jij van een zorgeloze overgang, waarbij je gewoon bereikbaar blijft voor al jouw klanten en leveranciers.

Naast het feit dat je deze zaken kan behouden, zijn er nog andere voordelen verbonden aan de VoIP-technologie:

Prijsplaatje: Je hoeft niet langer een telefooncentrale aan te kopen, of te huren. Daarnaast zijn de gehanteerde tariefplannen een stuk goedkoper dan bij traditionele telefonie.

Up-to-date: VoIP blijft in volle ontwikkeling en extra functionaliteiten blijven toestromen. Je kan vlotjes doorschakelen, tijdschema’s instellen, videoconferenties houden,… Deze kunnen ten allen tijde in jouw online telefooncentrale geraadpleegd worden.

Flexibiliteit: Eenmaal je over een internetverbinding beschikt, heb je altijd en overal toegang tot jouw telefooncentrale. Dit kan ook simpelweg met een app op jouw gsm.

 Is jouw telefonie helemaal klaar voor een upgrade? Dan ben je bij ons aan het juist adres! Telecom-Makelaars helpt jou om de beste optie te kiezen volgens de behoeften van jouw bedrijf.

Kan jouw telefonie ook wel een upgrade gebruiken?

Klantenverhaal: Keune Haircosmetics

Klantenverhaal: Keune Haircosmetics Vaak beschikken klanten over verouderde technologie en wordt hun dossier jaren niet meer bekeken. Bij Keune Haircosmetics kwam Telecom-Makelaars to the rescue!

Lees meer

Veranderen van mobiele operator

Veranderen van mobiele operator Het telecomlandschap evolueert constant, net zoals de mobiele tariefplannen van de verschillende operatoren. Misschien zitten jouw mobiele nummers wel beter bij

Lees meer

Dure energie

Dure energieprijzen = tijd om te kopen! In 2018, tijdens de “nucleaire crisis” met politieke debacle of we de kerncentrales tegen 2025 zouden sluiten of

Lees meer