Culture eats strategy for breakfast

De voorbije 3 dagen had ik eer en genoegen om een paar dagen te vertoeven in het gezelschap van enkele mensen uit het top-management van Telenet en de zaakvoerders van hun grootste resellers uit het Belgische telecomland.

Voor het vijfde jaar op rij behoren we met JSM bij de top van de indirecte verkoopsorganisaties binnen Telenet. En het is pas na 5 jaar dat ik ook beter begrijp waarom dat is. Uiteraard heeft dat alles te maken met het harde werk dat onze sales mensen dagelijks on the field leveren. Maar dat leveren we evenzeer voor andere producten uit onze portefeuille. Waarom doen we het dan toch opvallend beter met Telenet?

Het heeft volgens mij alles te maken met iets wat John Porter, CEO van Telenet, specifiek zei tijdens één van zijn speeches: “Culture eats strategy for breakfast!” En gelijk heeft hij. Iedere bedrijfsleider streeft ernaar zijn strategische doelen zo goed en adequaat mogelijk te bereiken, maar wanneer je met méérdere mensen in een organisatie werkt dan is het de cultuur die binnen de organisatie leeft, dat bepaalt of die strategische doelen ook daadwerkelijk geleefd en beleefd worden.

Helaas valt cultuur niet te bevatten in een paar woorden of een paar daden. Cultuur is een verzameling van waarden zoals ‘customer intimacy’ die iedereen plots vanzelf uitdraagt. Cultuur dat is ongeforceerd lachen met dezelfde mop en dat is het glas heffen op dezelfde toekomstdromen. Cultuur dat is een onuitgesproken en onuitgeschreven vorm van samenhorigheid dat nét door deze samenhorigheid een groter doel poogt te bereiken!

3 dagen lang met jouw directe concurrenten ongeforceerd kunnen lachen, klinken op dezelfde toekomstdromen, gelijke waarden en normen ervaren binnen een immer veranderende en hypercompetitieve marktomgeving … ja, dat is een culture-match!

En zolang Telenet met deze waarden nieuwe producten en diensten blijft ontwikkelen, ben ik ervan overtuigd dat we nog jaren Telenet in onze portefeuille zullen aanprijzen bij bedrijven die dergelijke cultuur ook hoog in het vaandel dragen.

Getekend,
Michael Soetens

En, passen de waarden van jouw bedrijf bij jouw telecomoperator?