Wil jij Rihanna, Coldplay of Niels Destadsbader als wachtmuziek op jouw telefooncentrale?

Je hebt nu een professionele telefooncentrale: een vriendelijke verwelkoming, een digitaal keuzemenu, een netjes uitgekiende callflow, … kortom jouw telefonie is helemaal 2018! (Indien dit nog niet het geval zou zijn, stop dan hier met lezen en neem onmiddellijk contact op via www.jsm.be/contact – ook voor je mobiele telefonie kunnen we jullie bijstaan)

Dus dan werk je met een nieuwe, hippe telefooncentrale, maar nu wil je toch niet dat jouw klanten en leveranciers tijdens het wachten continu moeten luisteren naar Für Elise van Beethoven! Je wil moderne wachtmuziek: je wil Rihanna, Coldplay, …. en misschien wel Niels Destadsbader! En dat kan! Maar mag dat wel zomaar? Wij zochten het voor jou uit:

UNISONO is de naam waaronder Sabam, Simim, Play Right en Billijke Vergoeding samenwerken en waaronder zij in 2009 een one-stop omgeving hebben gecreëerd die bedrijven toelaat op een eenvoudige manier hun muziekgebruik te regulariseren.

Gebruikslicenties

Indien in ruimtes van een onderneming, vereniging of openbare dienst muziek gebruikt wordt dan moet hiervoor een toelating gevraagd worden aan de betrokken rechthebbenden. Via UNISONO kan deze toestemming op een zeer eenvoudige manier bekomen worden. Het volstaat dat een onderneming, vereniging of openbare dienst een gebruikslicentie invult waarin zij aangeeft voor welke soorten muziekgebruik zij deze toelating vraagt:

1. Gebruik van muziek op de werkplaats
2. Gebruik van muziek in bedrijfsrestaurants en –kantines
3. Het combinatietarief voor gebruik van muziek op de werkplaats én in bedrijfsrestaurants en –kantines.
4. Gebruik van muziek op personeelsfeesten intra muros (binnen het domein van het bedrijf)
5. Gebruik van wachtmuziek op telefoonlijnen
6. Gebruik van achtergrondmuziek op bedrijfswebsites

Ondernemingen, verenigingen of openbare diensten die dus moderne wachtmuziek wensen op hun telefoonlijnen dienen hiervoor een gebruikslicentie aan te vragen bij UNISONO. De tarieven worden hiervoor berekend aan de hand van het aantal telefoonlijnen dat simultaan door de centrale met de buitenwereld kan verbonden worden. Bij de tariefberekening wordt een onderscheid gemaakt tussen gewone en commerciële (betalende) telefoonlijnen.

  Jaartarief (excl. btw 6%)
Gewone lijnen / VTE* Commerciële lijnen Sabam Simim
Van Tot
1 5 1 26.55€ 28,88€
6 10 2 53,10€ 57,76€
11 15 3 79,65€ 86,64€
16 20 4 106,20€ 115,52€
Extra 5 lijnen Extra lijn 26,55€ 28,88€
  CPI Index 148,01

*Voor telefooncentrales met IP-technologie (internet protocol) wordt het tarief berekend op basis van het aantal VTE’s (voltijds equivalenten) dat in de sociale balans van de onderneming is opgenomen (n-1).

LET OP: de aangifte is NIET van toepassing indien je voor rechtenvrije muziek kiest. In de meeste gevallen worden steeds een aantal standaard deuntjes meegeleverd met de telefooncentrale. Deze deuntjes zijn steeds rechtenvrij. Hier hoef je dus geen nieuwe gebruikslicentie voor aan te vragen!

Hoe aanvragen?

Je kan jouw aangifte online indienen op www.eengemaakteaangifte.be. Vermeld op het formulier voor welke toepassingsgebieden u een licentie nodig heeft. Tegelijk geeft u de tariefparameters op. Op basis van deze gegevens ontvangt u één factuur. Na betaling hiervan wordt de gebruikslicentie actief. Daarna zal u jaarlijks één factuur voor het daaropvolgende gebruiksjaar ontvangen.

Ondernemingen, verenigingen of openbare diensten die na ontvangst van de mail binnen de voorgestelde termijnen een gebruikslicentie terugsturen, of die een nieuw gebruik spontaan van bij het begin aangeven genieten gedurende de eerste drie jaren van de gebruikslicentie een korting van 30%.

Lees meer informatie op website van www.eengemaakteaangifte.be.

Hoe zit het met jouw telefooncentrale?